keskiviikko 18. kesäkuuta 2014

Muodin uhrit ry

Juhannuksen alennusmyynnit alkoivat tänä vuonna ennätys aikaisin. Kuljen säännöllisesti kaupungin keskustassa, enkä voinut olla huomaamatta suuria, punaisia sale- ilmoituksia eri liikkeiden ikkunassa. Suomessa vaatekaupoilla ei mene erityisen hyvin. Luksuslaukkuja käsitelevässä postauksessa mainitsinkin, että kulutustuotteita voi harvoin pitää sijoituksena. Jälkeenpäin aloin pohtia, että ehkä muodin seuraamisesta voi olla jotain hyötyä myös sijoitustoiminnassa. Kotimaisten esimerkkien puuttuessa joudun katsomaan lahden taakse rakkaaseen länsinaapuriimme, josta löytyy useita esimerkkejä onnistuneista vaate ja muotibrändeistä. Toki Stockmann olisi voinut toimia esimerkkinä, mutta Stockmannia voidaan edelleen pitää jokseenkin paikallisena yhtiönä, enkä ota sen toimintaan sen kummemmin kantaa, mutta sanotaanko nyt näin, että Stockmannilla on edelleen liian paljon rahaa seinissä ja liian vähän rahaa bitteinä. Tämän johdosta en pidä sitä kilpailukykyisenä sijoituskohteena, muodista puhuttaessa.

“I like my money right where I can see it, hanging in my closet”  Carrie Bradshaw

Hennes & Mauritz on kansainvälinen vaateketju, muotitalo, uhreiluliike, sisustustavaratalo sekä verkkokauppa. H&M konserniin kuuluu myös vaateliike Monki, Cos, &Othersore ja Weekday sekä farkuistaan tunnettu Cheap Monday. H&M on talouden taantumasta huolimatta kasvattanut liikevaihtoaan, lähinnä siitä syystä, että yritys on viimeaikoina laajentunut voimakkaasti itään, muun muassa Intiaan. Yhtiö ilmoittikin vastikään laajentavansa toimintaa niin Euroopassa kuin Aasiassa.  Vaateketjun menestymisen kannalta on ensisijaista olla läsnä siellä, missä on paljon nuoria aikuisia erityisesti naisia, jotka ovat kiinnostuneita ns. ready-to-wear muodista. Voimakkaan markkinoinnin ansiosta H&M on saavuttanut aseman edullisena muotiliikkeenä, josta löytyy jokaiselle jotain.

H&M on siitä poikkeuksellinen muotikonserni, että sen verkkokauppa on pääosiltaan ollut ihan kannattavaa. Muodin ja vaatteiden verkkokaupassa rasittavana tekijänä nähdään usein palautuksista koituvat kustannukset. Ilmeisesti monialainen jakelu sekä verkon että fyysisten liikkeiden avulla on toimiva konsepti, sillä verkkokauppaa ollaan tulevaisuudessa laajentamassa.

Tässä kohdassa kysynkin kaikilta fashionistoilta, mitä piditte H&M: n tämän sesongin vaatteista? Oliko mallisto mielestänne onnistunut ja oletteko ostaneet liikkeestä jotain viimeisen 6kk aikana? Todennäköisesti vastaus on kyllä. Brändin lisäksi H&M etu on siinä, että yhtiö tekee yhteistyötä usean eri tunnetun muotisuunnittelijan kanssa ja pyrkii saamaan jokaiseen mallistoonsa muutaman ”must have”- tuotteen. Tämän sesongin must have- tuote oli kevyt ja liehuva trenssi, joka on ainakin näkynyt usean kaupungin katukuvassa, sekä useissa muotiblogeissa ympäri maailman. H&M julkaisee säännöllisesti yhteistyömallistoja tunnetuiden suunnittelijoiden kanssa, mikä lisää vaatteiden myyntiä. Huhtikuussa yhtiö ilmoitti yhteistyömallistosta Alexander Wangin kanssa.

Hennes & Mauritz on kasvava yritys, jolla on kaikki edellytykset olla hyvä myös hyvä sijoitus. Sijoittajan kannalta merkittävänä näen sen, että osakekohtainen tulos on ollut kasvava ja että yritys hakee tulevaisuudessa tuottoa myös Euroopan ulkopuolelta, Aasian kasvavat taloudet tuovat pääosin positiivisen riskin yrityksen tulevaisuudelle. H&M osaketta voi ostaa Tukholman pörssistä.


Viikon sijoitusvinkki


Jos seuraat muotia, tarkista mitkä yritykset ovat pinnalla ja mitkä ovat niiden markkinat. Must have- tuotteiden seuraamisesta voi saada hyvän kuvan siitä, miten yrityksen brändi toimii. Muodin seuraaminen ja sijoittaminen voivat kulkea käsi kädessä, jos tunnistat kasvupotentiaalin muotikonsernissa. Muodin seuraamisen ei tarvitse kuluttaa lompakkoasi, vaan se voi myös tuottaa sinulle jotain.

2 kommenttia:

  1. Hei, toinen sijoittamisesta kiinnostunut nainen kiittää mielenkiintoisesta blogista. Järkevää sijoittamisaiheista tietoa ja hyviä blogeja on tosiaan vähän naisten näkökulmasta ainakin suomeksi. Uskon, että itseni lisäksi monia naisia kiinnostaa sijoittamisessa eettisyys - tai vähintäänkin arveluttaa tiettyjen firmojen ja markkinoiden epäeettisyys. Mainitsemasi H&M voi olla kyseenalainen sijoituskohde, jos sijoittaa tiettyjen eettisten periaatteiden mukaisesti. Kuulisin mielelläni ajatuksiasi eettisestä sijoittamisesta!

    Mainitsit myös, että kannattaa sijoittaa vain kasvufirmoihin. Omassa osinkosalkussani pääpaino on ollut hyvän osinkotuoton firmoissa, joiden osake on myös kehittynyt melko vakaasti. Varmasti tästäkin on eri koulukuntia sijoittajien keskuudessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitos kommentista!
      H&M on kieltämättä hieman kiistanalainen yhtiö, vaikka yritys on siistinyt toimintaansa huomattavasti viime vuosina. Eettinen sijoittaminen on viime vuosina kasvanut suosiotaan, joten asiaan perehtyminen voisi olla ihan mielenkiinnosta. Kirjoitan tästä mahdollisimman pian. Kiitos ideasta!

      Osinko strategia on monelle piensijoittajalle oikein hyvä vaihtoehto sillä se tasaa piensijoittajan riskiä ja tuo mukavaa kassavirtaa. Alan kasvulla tarkoitin että pelkkä toimialan tunteminen sijoitus kohdetta valitessa ei useinkaan riittää vaan alan markkina tilanteesta on syytä olla jonkinlainen käsitys, eli onko yrityksellä kasvu mahdollisuuksia. Osinkojen koko kun ei aina kerro yrityksen tulevaisuuden investoinneista yhtään mitään.

      Itse kasvuyhtiö strategia taas on toinen juttu sillä, se sisältää huomattavasti enemmän riskiä, verrattuna kasvavan osinkotuoton strategiaan.

      Poista